Odcinek Podgórze – Kamień jest częścią dużego przetargu na zaprojektowanie i budowę S19 Nisko Południe – Sokołów Małopolski Północ. 30-kilometrowy odcinek podzielono na trzy zadania: Nisko Południe – Podgórze (ok. 11,5 km), Podgórze – Kamień (ok. 10,5 km) oraz Kamień – Sokołów Małopolski Północ (ok. 7,9 km).
Odcinek Podgórze – Kamień będzie przebiegał przez trzy powiaty: niżański, leżajski i rzeszowski. Na tym zostanie wybudowane pięć mostów, osiem wiaduktów, pięć ekologicznych przepustów i jedno przejście dla zwierząt (górą). Ponadto będą dwa węzły drogowe.
Wspomniany odcinek S19 wchodzi w skład szlaku Via Carpathia, który ma połączyć północ i południe Europy – Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Śródziemnym – z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.
W Polsce Via Carpathia ma liczyć łącznie niecałe 700 km i przebiegać drogami S8 i S19. Podkarpacki odcinek „ekspresówki ma mieć ok. 170 km. Dotychczas wybudowano niewiele ponad 30 km. Na kolejne 85 km jest opracowywana koncepcja, w budowie jest blisko 35 km, a na rozstrzygnięcie przetargu czeka blisko 20 km drogi.Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie przewiduje, że w 2021 roku będą już gotowe wszystkie odcinki S19 pomiędzy Rzeszowem a Lublinem. Cała jej trasa ma zapewnione finansowanie, zarówno z budżetu państwa, jak i z funduszy Unii Europejskiej.
Wykonawcą zadania jest firma Budimex.
na podstawie danych rzeszow-news.pl
Nasza firma podpisała z SALINI IMPREGILO umowę na obsługę geodezyjną drogi S-7 "Zakopianki". Od 8 lat zajmowaliśmy się przygotowaniem inwestycji na etapie projektowym: mapy do celów projektowych, specjalistyczne pomiary, pozyskanie terenu. tych prac jest właśnie rozpoczęta obsługa budowy III odcinka trasy
Dla konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman będącego Wykonawcą inwestycji rozpoczynamy obsługę geodezyjną trwającego ponad 2 lata kontraktu.
Dzięki torom położonym na dwóch estakadach pociągi jadące z Krakowa Głównego do Skawiny i Zakopanego nie będą musiały wjeżdżać do Krakowa-Płaszowa i zawracać. To skróci czas przejazdu o ok. 20 minut. Ponadto odciąży linię Kraków - Wieliczka, gdzie pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej będą mogły jeździć częściej.Tory pobiegną na dwóch estakadach nad skrzyżowaniem ul. Wielickiej, Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. W najwyższym punkcie estakady mierzyć będą 14,5 metra, w najniższym - 7,5 metra. Każda z nich będzie miała ponad kilometr długości. Pozostała część torów powstanie na nasypach kolejowych. Łącznie torów trzeba wybudować ponad 2,5 km. - Dzięki łącznicy skróci się przejazd z Krakowa do Zakopanego. W Płaszowie zmiana kierunku jazdy, przeczepienie lokomotyw i obowiązkowa próba hamulców, którą trzeba wykonać, trwa ok. 20 minut.
W ramach inwestycji zostanie ponadto
przebudowana stacja Kraków-Krzemionki przy ul. Za Torem. Powstanie tu parking
dla samochodów i przejście podziemne łączące perony. Po drugiej stronie
łącznicy zmodernizowana zostanie stacja Kraków-Zabłocie. Dwa parkingi i
przejście podziemne. Ponadto powstanie droga dojazdowa wzdłuż nasypu, połączona
rondem z ulicami Przemysłową i Lipową. Koszt inwestycji szacuje się na 330 mln
zł, z czego ponad 200 mln zł ma refundować Unia Europejska.
Inwestycja będzie kosztować ponad 330 mln zł
- budowę odcinka autostrady o długości
ok. 13,0 km o przekroju poprzecznym 2 x 2 pasy ruchu + pas awaryjny i
parametrach technicznych drogi klasy A,
- budowę bezkolizyjnego węzła autostradowego "Krzyż",
-
przebudowę istniejących dróg poprzecznych: jednej krajowej, 3
powiatowych i jednej gminnej krzyżujących się z projektowaną autostradą
A4 z zachowaniem parametrów technicznych dróg klas GP, Z i L,
- budowę dróg dojazdowych,
-
budowę dwupoziomowych skrzyżowań z drogami poprzecznymi, rzekami i
szlakami migracji zwierząt przecinającymi autostradę w postaci
następujących obiektów inżynierskich:
- wiadukty drogowe - 6 szt. (2 szt. o konstrukcji betonowej sprężonej, 4 szt. o konstrukcji zespolonej stalowo-betonowej),
-
wiadukty autostradowe - 5 szt. (2 szt. o konstrukcji ramowej
żelbetowej, jeden o konstrukcji płytowej żelbetowej, jeden o
konstrukcji z belek typu "T", jeden o konstrukcji betonowej sprężonej),
- most autostradowy o konstrukcji betonowej, sprężonej kablami o przekroju skrzynkowym ,
- budowę 12 szt. przepustów żelbetowych ramowych pod autostradą z półkami dla zwierząt,
- budowę 3 szt. przepustów żelbetowych rurowych i 2 szt. przepustów żelbetowych ramowych na węźle "Krzyż",
- budowę 33 szt. przepustów żelbetowych rurowych i 12 szt. przepustów żelbetowych ramowych pod drogami dojazdowymi,
- budowę 8 szt. przepustów żelbetowych rurowych i 4 szt. przepustu żelbetowego ramowego pod drogami poprzecznymi,
- budowę 3 szt. przepustów żelbetowych rurowych pod drogami OUA "Krzyż",
- budowę kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających,
- przebudowę sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i sieci drenarskiej,
- przebudowę sieci gazowej wysokoprężnej i średnioprężnej,
-
budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska, m.in. ekranów
osłonowych, urządzeń podczyszczających wody deszczowe spływające z
jezdni, wykonanie nasadzeń zieleni,
- wykonanie oznakowania poziomego i pionowego oraz instalacja urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- doprowadzenie wody, budowę oświetlenia i zasilania SPO "Krzyż",
- budowę oświetlenia węzła "Krzyż",
- budowę rurociągu i kanalizacji kablowej dla łączności autostradowej,
- przebudowę lub przełożenia i zabezpieczenia następujących urządzeń kolidujących z projektowaną drogą:
a) linie energetyczne napowietrzne i kablowe nN, SN oraz WN,
b) linie oświetlenia drogowego,
c) stacje transformatorowe,
d) linie teletechniczne napowietrzne, kablowe oraz kanalizacje telekomunikacyjne.
W
ramach zadania zaprojektowano Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP II Rudka
oraz MOP III Komorów oraz OUA Krzyż. W ramach niniejszego zamówienia
przewidziano budowę:
- budynków WC,
- zadaszenia dla miejsc wypoczynku,
- dróg manewrowych i rozprowadzających na terenie MOP-ów,
-
miejsc postojowych dla samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów
oraz doprowadzenie wody, budowę oświetlenia i zasilania obiektów,
budowę kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej oraz wewnętrznych
instalacji wodociągowo - kanalizacyjnych i wewnętrznych instalacji
elektrycznych dla obiektów na MOP-ach Rudka i Komorów.
W ramach zadania zaprojektowano Obwód Utrzymania Autostrady (OUA) "Krzyż", który obejmuje:
- drogi manewrowe i rozprowadzające,
-
miejsca postojowe dla samochodów osobowych, ciężarowych oraz
doprowadzenie wody, budowę oświetlenia, kanalizacji sanitarnej i linii
zasilającej OUA "Krzyż".
Wartość całego kontraktu wynosi 542.800.853,04 zł brutto.